MegaMisja dla szkół podstawowych - o programie

Dzięki technologiom dzieci mogą uczyć się wielu nowych rzeczy, poznawać świat, rozwijać pasje. Często bardzo sprawnie posługują się tabletem, smartfonem i innymi sprzętami, ale techniczne umiejętności nie wystarczą, by bezpiecznie korzystać z internetu.

Solidna baza

MegaMisja to nieodpłatny ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych. Może być realizowany w ramach zajęć lub na świetlicy szkolnej. Adresujemy go do nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat. Naszym celem jest podniesienie wiedzy i cyfrowych kompetencji nauczycieli, wychowawców świetlic oraz ich uczniów. Zależy nam, by najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów, dzięki którym mogą prowadzić nowoczesne zajęcia dla dzieci. MegaMisja daje solidną bazę do mądrego i bezpiecznego poruszania się po świecie, w którym dzisiaj nie obędziemy się bez technologii.

MegaMisja to odpowiedź na potrzeby

Z badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że średnio, 70-80% uczniów w wieku 7-9 lat nigdy nie słyszało o tym, że należy używać oprogramowania antywirusowego, czy stosować trudne do odgadnięcia hasła.

Właśnie dlatego wychowawcom uczestniczącym w programie udostępniamy portal MegaMisji, w którym znajdą oni gotowe scenariusze zajęć na temat bezpiecznego i twórczego korzystania z nowych mediów. Proponowane tematy pomogą uatrakcyjnić nauczycielom prowadzone lekcje oraz plan pracy świetlicy szkolnej.

Aby dostosować się do potrzeb dzieci, wyzwania oparte są na mechanizmie gry edukacyjnej. Pojawiają się w niej animowani bohaterowie, którzy mają mnóstwo pytań i kłopot z pewnym cyfrowym wynalazkiem. Dzieci, pracując w grupie, podejmują kolejne zadania w MegaMisji, zdobywają punkty i nagrody pomocne w realizacji zajęć, w tym: sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, i inne atrakcyjne rzeczy, które wzbogacą wyposażenie placówki.

Cyfrowe kompetencje przyszłości

Przy realizacji wyzwań uczniowie uczą się, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, unikać niebezpieczeństw w sieci, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć wiarygodne informacje w internecie, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy.
W MegaMisji stawiamy na współpracę między dziećmi, twórczą dyskusję w trakcie zajęć i zabawę, która przyspieszy nabywanie cyfrowych kompetencji.

Jak pomagamy szkołom i świetlicom w szkole?

Zależy nam, by udział w MegaMisji był dla dzieci ciekawym doświadczeniem i przygodą, a dla nauczycieli – powodem do dumy.

Nauczyciele oraz wychowawcy świetlic zainteresowani udziałem w programie nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy informatycznej, ani być cyfrowymi ekspertami. Powinni mieć jednak zapał do uczenia się, podejmowania nowych zagadnień i otwartość na współpracę z Fundacją Orange i jej partnerami.

Udział w programie MegaMisja to:

  • dostęp do ciekawych scenariuszy zajęć, filmów animowanych oraz merytorycznych,
  • współtworzenie społeczności nauczycieli i wychowawców świetlic w całej Polsce,
  • certyfikat uczestnictwa,
  • zdobywanie nagród, które wzbogacą wyposażenie placówki (tablety, gry, książki i materiały plastyczne),
  • kreatywne zajęcia edukacja dla dzieci wykorzystujące nowe technologie.

Przewidywane zaangażowanie nauczyciela, wychowawcy: ok. 3 h/tyg. na przygotowanie i przeprowadzenie zajęć przez ok. 10 miesięcy. Zajęcia dla dzieci trwają ok. 1 h tygodniowo.

Zgłoszenia dokonuje nauczyciel, wychowawca świetlicy po konsultacji i za zgodą dyrektora szkoły.

Zobacz jak wyglądają zajęcia z MegaMisją:

– w Szkole Podstawowej nr 8 im. Żołnierzy Armii Krajowej w Słupsku
– w Szkole Podstawowej nr 6 im. M. Skłodowskiej-Curie w Kutnie

Ulotka MegaMisja

Czego nauczy się Twoje dziecko?

Dzieci w wieku 6-10 lat mają zwykle za sobą pierwsze doświadczenia z nowymi technologiami i internetem. Najczęściej dotyczą one podstawowego zakresu korzystania z komputera: grania w gry, oglądania bajek i filmików, instalacji gier na urządzeniu, przeglądania stron związanych z rozrywką (kanały telewizyjne w sieci, serwis You Tube, Vimeo) oraz serwisów społecznościowych*.

Program MegaMisja pozwoli dzieciom poznać zasady odpowiedzialnego, mądrego korzystania z komputera i technologii. Uczestnicy nauczą się m.in. jak bezpiecznie korzystać z internetu, jakie treści można w nim udostępniać, jak chronić swoją prywatność w sieci, przestrzegać netykiety i praw autorskich, znaleźć wiarygodne informacje, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy, unikać niebezpieczeństw w internecie.

Wiemy, że dzieci uwielbiają gry, dlatego zadania edukacyjne oparliśmy na mechanizmie gier (stąd nazwa: grywalizacja). W pozytywny sposób chcemy uczniów motywować do zdobywania wiedzy, budowania cyfrowych kompetencji, zbierania punktów i zdobywania nagród dla szkoły. Angażujące dla najmłodszych jest nie tylko gromadzenie punktów, ale przede wszystkim wciągająca fabuła – historia o Julce, Kubie i niesfornym psotniku zamieszkującym cyfrowe laboratorium. Zadania w programie zbudowane są w taki sposób, by dzieci ze sobą współpracowały, a nie rywalizowały.

Program jest realizowany na terenie szkoły.

Zaangażowanie dzieci: ok. 1 h/tydzień.

* dostęp do portali społecznościowych zgodnie z prawem przysługuje dzieciom od 13 r.ż.

Nagrody

W MegaMisji wygrywa każda szkoła, świetlica - nagrody zdobywa się za zaangażowanie, a nie rywalizację.

Artykuły plastyczne i kreatywne

Multimedia

Zabawki edukacyjne

Książki i gry planszowe


-->